Toamna isi intra incet, incet in drepturi cu frunzele ei aurii, nori ploiosi si temperaturi mai scazute. Intre timp, suntem prinsi in agitatia cotidiana, cu atatea provocari zilnice de infruntat.  Ai simtit totusi ca in perioada aceasta ai avut lipsa de forta si energie musculara pentru a duce la bun sfarsit lucrurile propuse? Daca da, este posibil sa ai parte de „astenia de toamna”. Citeste mai multe despre simptome, cauze si recomandari in articolul de astazi.

Astenia de toamna - simptome, cauze, sfaturi 1

Ce este astenia?

Astenia este termenul medical pentru pierderea fortei, lipsa de energie sau prezenta unui corp slabit., fara vlaga. Astenia reprezenta adesea un simptom in sine, indicator al unei probleme mai ample. De asemenea, este experimentata diferit de fiecare persoana in parte, ceea ce face diagnosticul problemei in cauza destul de complicat.

De obicei, termenul de astenie se aplica situatiilor in care o persoana prezinta oboseala, tulburari ale somnului si hiperestezie sau o crestere a sensibilitatii la diversi stimuli. In functie de caz, corpul poate fi afectat in intregime sau doar pe anumite portiuni ale acestuia.

Simptomele de astenie ingreuneaza persoana afectata in a indeplini sau finaliza o sarcina, iar slabiciunea experimentata poate fi clasificata ca fiind reala sau doar perceputa. Adevarata slabiciune se caracterizeaza printr-o pierdere efectiva a fortei si capacitatii musculare. Slabiciunea perceputa este un raspuns non-neuromuscular in care persoana are perceptia ca nu poate termina o sarcina din cauza slabiciunii, desi muschii functioneaza normal fiziologic.

Explicata intr-un mod usor si simplu, putem defini aceasta tulburare ca un sindrom usor, temporar, care tinde sa dureze cateva zile sau cateva saptamani, caracterizata prin aparitia unor simptome proprii,

Care sunt simptomele asteniei sau depresiei de toamna?

Simptomele cauzate de astenia de toamna sunt evidente, mai ales daca ele apar doar la cateva zile sau saptamani dupa inceputul toamnei. De regula, persoanele afectate de astenie se vor simti obosite, triste, apatice, deprimate, cu dificultati de a dormi si de a se concentra. Mai mult decat atat, acestea se vor simti somnoroase, cu dorinta scazuta de a face diverse lucruri si este chiar normal sa aiba dificultati in a face sarcinile de zi cu zi.

Care sunt cauzele? Ce determina aparitia asteniei?

Principala cauza a aparitiei asteniei o reprezinta chiar sosirea anotimpului de toamna. Dar este evident ca acest sezon nu are „vina” de la sine, ci mai degraba scaderea temperaturilor si numarul de ore in scadere de lumina pe timpul zilei. Trebuie sa avem in vedere ca lumina solara este esentiala in producerea melatoninei si serotoninei, doi hormoni esentiali pentru starea noastra de spirit, reglarea apetitului, temperatura corpului sau producerea de energie. Cu cat orele de lumina din timpul zilei scad, cu atat mai mult apare dorinta de somn (se produce o cantitate mai mare de melatonina) si ne simtim mai tristi (se produce mai putin serotonina).

Astenia de toamna - simptome, cauze, sfaturi 2

 

Sfaturi pentru a reduce simptomele asteniei de toamna

Stiai ca este posibil sa reduci si sa ameliorezi simptomele asteniei sau depresiei de toamna? De fapt, este extrem de simplu si usor. Urmeaza sfaturile pe care ti le-am pregatit si o poti preveni cu usurinta. Ia aminte:

  1. Dormi suficient de mult cat sa te simti odihnita – aproximativ 8 ore pe zi. Adopta, pe cat posibil, acelasi orar de somn.
  2. Hidrateaza-te, consumand multa apa. Evita bauturile zaharoase, cofeina, alcoolul, etc.
  3. Urmeaza o dieta echilibrata cu multe fructe si legume, cu alimente bogate in carbohidrati si adopta un stil de viata sanatos. Mananca de mai multe ori pe zi (de 4-5 ori), dar in cantitati mai mici. Iti recomandam alimente de sezon, precum ciupercile, mandarinele, cartofii dulci, castanele, dovleacul, etc.
  4. Profita cat mai mult timp de soare! Expune-te zilnic la soare timp de minim 10 minute, de preferat in prima parte a zilei.
  5. Efectueaza in mod regulat exercitii fizice sau sport, deoarece endorfinele care sunt eliberate atunci cand facem exercitii fizice te vor ajuta sa te simti mai bine. Timpul recomandat pe zi este de 30-60 minute.
  6. Desfasoara diverse activitati care iti plac, care te relaxeaza si te stimuleaza. Acestea te vor face sa te simti mai bine, te vor inveseli si iti vor oferi energia de care ai nevoie. Planificarea diferitelor activitati adaptate noului anotimp si petrecerea timpului liber alaturi de prieteni sau familie iti vor fi, de asemenea, de mare ajutor.

Este necesar sa mergi la doctor?

In mod normal, nu este necesar. In maxim 15 zile (de regula, in jur de 5-6 zile), simptomele asteniei de toamna vor disparea odata ce organismul se va adapta la schimbarile anotimpului. Cu toate acestea, daca dupa mai mult de 15 zile simptomele persista sau daca sunt insotite de simptome mai grave, cum ar fi febra, scaderea in greutate sau insuficienta respiratorie, ar fi indicat sa te adresezi unui medic. In cazul in care simptomele asteniei sunt intense, poti merge la medic pentru a-ti prescrie tratamentul adecvat.

Astenia poate afecta pe oricine, fara sa tina cont de varsta, sex sau rasa. Dar, nu uita, principalul aliat in lupta cu astenia este propria ta persoana: zambeste des, chiar daca nu simti nevoia!

Astenia de toamna - simptome, cauze, sfaturi 3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *